Zittend een marathon lopen

27 sep, 2020

Als je chronisch vermoeid bent of een burn-out hebt, kan het lichaam tijdens rust stress ervaren. Wij meten via E-health waardes die horen bij het lopen van een marathon, terwijl je op een stoel zit. En dat de hele dag door. Kun jij je voorstellen hoe vermoeid je dan moet zijn? Onze methode laat jouw herstelvermogen in rust en de belastbaarheid van jouw lichaam zien. Daarbij berekent onze methode op welk niveau je moet trainen zodat je lichaam het meest in balans is. Tot slot leer en meet je hoe je na (in)spanning kan ontspannen door middel van de juiste ademhaling. Wij bieden hiermee een methode die jouw lichaam weer terug in balans brengt en de belastbaarheid duurzaam herstelt.   

Stap 1: Intake + stress/rustmeting

De eerste keer dat u op de praktijk komt heeft u samen met Yorick of Birgit een uitgebreide intake. Hier gaan we in op jouw klachten en voorgeschiedenis. We gaan samen het gesprek aan om te zien of onze methode voor jou geschikt is. In de meeste gevallen vindt er een rust en stressmeting plaats om een goed beeld te krijgen van de activiteit van uw zenuwstelsel in rust en hoe het reageert op prikkels.  

Op basis van de intake, jouw hulpvraag en een aantal andere factoren wordt er een keuze gemaakt of er een traject gestart wordt en zo ja welk traject. Indien er samen gekozen wordt voor een traject met enkel monitoring zonder inspanningstest, gaan we gelijk naar stap 4. 

 

 

Stap 2: Inspanningstest 

Om een goed beeld te krijgen van jouw huidige conditie en vermogen tot herstel, volgt er een inspanningstest. Je fietst op een hometrainer waarvan we de weerstand geledielijk verhogen. We gaan net zo lang door tot je niet meer kan fietsen. Dat punt is namelijk een belangrijke indicatie van jouw conditie, maar het zegt ook veel over andere processen van het zenuwstelsel.

 

 

Stap 3: Analyse + advies 

Een externe (hart-long) deskundige beoordeelt jouw rustmeting en inspanningstest. Hierna ontvang je uitgebreide rapportages. Met de gegevens uit alle tests en de intake gaan we het traject bepalen. Wat past het beste bij jouw hulpvraag, maar ook bij u als persoon? Wat heb jíj nodig om meer energie te krijgen of te herstellen van een burn-out? Mogelijk adviseren wij jou om met een van onze andere experts zoals onze voedingsdeskundige aan te slag te gaan om jouw doelen te bereiken. 

 

Stap 4: Aan de slag! 

Het traject gaat van start. We gaan aan de slag met uw gepersonaliseerde traject. Vaak is dit een specifiek trainingsprogramma gecombineerd met het dagelijkse in kaart brengen van jouw progressie middels onze App (powered by Biocheck). Ook is er aandacht voor uw ademhaling op het moment dat deze een rol speelt in het herstelEr volgt een duidelijke uitleg over het gebruik van de app en het te volgen trainingsprogramma. Het trainingsprogramma kun je bij ons in de Gym volgen, maar kan natuurlijk ook in een andere sportschool. Tijdens het traject sturen we tijdig bij op basis van de progressie en door goede communicatie met onze specialisten. 

 

Stap 5Meer energie en een beter herstel 

De meeste deelnemers hebben gemiddeld tussen de 12 en 18 weken nodig om zich weer fit en vitaal te voelen, met genoeg handvatten om duurzaam belastbaar te blijven. De gemiddelde duur van burn-out tot terug naar werk is hierdoor vaak enorm in te korten. 

 

Heeft u naar aanleiding van deze blog interesse of wilt u meer informatie ontvangen over onze methode. Neem dan contact op met Doornbos Health via 076-4720057 of info@DoornbosHealth.nl.